Postupnosť i počet krokov sa môžu meniť v závislosti od typu školy, záujmu rodičov a učiteľov, resp. zriaďovateľa školy, ako aj regionálnej dostupnosti ekofariem či veľkoobchodov s ponukou biopotravín... Ponúkame základný materiál, ako aj skúsenosť jedného z účastníkov pilotného projektu – MŠ Bitúnková v Nových Zámkoch. Konkrétne skúsenosti k jednotlivým krokom poskytli p. Farkašová, vedúca školskej jedálne a p. Hašková, učiteľka z tejto škôlky.
Ďakujeme v mene všetkým záujemcov o BIO do škôl, že sa podelili o svoje skúsenosti.
Na začiatku je potrebné osloviť zriaďovateľa školy/škôlky a prejednať s ním zámer – zavedenie biopotravín do školského jedálnička. Úspešné zavedenie biopotravín do jedálnička je priamo závislé od postoja zriaďovateľa školského zariadenia. Preto je vhodné osobné jednanie so zriaďovateľom, podporené vhodnými argumentmi na zavedenie biopotravín (napr. preukázanie záujmu rodičov viď krok 3, preukázanie vhodnosti biopotravín v strave detí a pod.). V prípade ústretového postoja zriaďovateľa je vhodné vopred vyjednať podmienky a plán plnenia projektu.
CEA: Aké boli Vaše praktické skúsenosti s oslovením zriaďovateľa Vašej škôlky?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Zriaďovateľ nám vo veci varenia z biopotravín ponechal voľnú ruku, záujem detí a rodičov je na prvom mieste.
Ďalej je potrebné zorganizovať stretnutie s vedením školy/škôlky a vedením školskej jedálne a zistiť ochotu a záujem zaviesť biopotraviny do stravovania detí.
CEA: Aké sú Vaše skúsenosti s oslovením vedenia škôlky?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Naša škôlka je od začiatku zapojená do programu Zelená škola, s plnou podporou vedenia. Už po minulé roky sa celý náš kolektív (vrátane vedenia) zapájal aj do aktivít súvisiacich so zdravou výživou, zdravou stravou, varením z biopotravín, takže pôda na tento náš zámer bola už dávno úrodná.
Zámer zaviesť biopotraviny do stravovania detí je najvhodnejšie predstaviť rodičom na triednych schôdzkach a pri tej príležitosti zistiť (napr. pomocou dotazníkového prieskumu) ich záujem o zaradenie potravín v biokvalite, ale tiež ich ochotu zaplatiť za ne prípadne aj vyššiu cenu. Pri tej príležitosti je vhodné usporiadať prednášku o biopotravinách, prípadne rozdať informačné materiály na túto tému.
Pri zostavení dotazníka sa môžete inšpirovať dotazníkom, použitým v projekte BIO do škôl. S výsledkami dotazníkového prieskumu je vhodné oboznámiť nielen vedenie školy, ale aj samotných rodičov, napr. vyvesením údajov na školskej nástenke, prípadne iným spôsobom.
CEA: Aké sú Vaše skúsenosti s oslovením rodičov?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Informácie o pilotnom projekte "BIO do škôl" sme predniesli na rodičovskom združení v januári 2009, po absolvovaní exkurzie do materskej školy Semínko Toulcův dvůr (v Prahe). Rodičom sme predostreli návrh začleniť biopotraviny do jedálnička detí v stravovaní. Následne anonymnou anketou sme získali informáciu o danej téme. Vyjadrenie bolo kladné a tak sa mohlo začať s jej realizáciou (vyhľadať najbližšie ekofarmy, bio-obchody, dohodnúť spoluprácu...). Celkove máme dobré výsledky, potvrdené napr. aj záujmom rodičov o nové recepty . V centre "informácie pre rodičov" si vymieňajú ponúknuté letáky, brožúry, knihy... na získanie bližších informácií, takisto využívajú webovú stránku, čo sme zbadali aj pri výbere receptúr na BIO-dni v našej škole.
V Adresári na stránke BIO do škôl sú uvedené ekofarmy a obchody s biopotravinami, ktoré majú záujem o účasť v projekte Bio do škôl a ktoré informácie o svojich prevádzkach samé pridali do Adresára. Pevne veríme, že kontakty na výrobcov a distribútorov biopotravín tu budú postupne pribúdať.
Kto hľadá ponuku čerstvých bioproduktov v lokalite Vašej školy, môže použiť Mapu ekologickej poľnohospodárskej výroby inšpekčnej a certifikačnej organizácie Naturalis SK (www.naturalis.sk), kde nájde všetkých bioproducentov podľa okresov.
CEA: Aké sú Vaše skúsenosti s oslovením dodávateľov?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Po získaných informáciách sme sa dohodli s BIO-obchodom v Banskej Bystrici, že nám budú zasielať požadované potraviny. Začali sme v našej školskej kuchyni využívať zatiaľ strukoviny (hrach, fazuľu a šošovicu) a biomlieko do omáčok, kaše a pudingy a bežné pitie mlieka (biomlieko nám vozí cca 1x týždenne priamo výrobca AgroTami Nitra).
Spôsob realizácie prvej objednávky biopotravín záleží predovšetkým od miesta školy v nadväznosti na trasy distribútorov biopotravín a ekofarmy s ponukou bioproduktov v lokalite školy. Samozrejme, dôležitá je aj motivácia vedúcej školskej jedálne a možnosť zmeniť zavedené dodávateľsko-odberateľské vzťahy (firmy zavážajúce školské jedálne v súčasnosti biopotraviny neponúkajú).
Ak máte prehľad o ponuke biopotravín na Slovensku a chcete pomôcť urýchliť proces zavedenia biopotravín vo Vašej školskej jedálni (z pozície učiteľa alebo rodiča), môžete skúsiť vyžiadať si súčasný objednávkový list a vytipovať komodity v biokvalite, ktoré sú na Slovensku dostupné (aj cenovo), prípadne sa aj ponúknuť, že sprostredkujete kontakt medzi školskou jedálňou a dodávateľom (veľkoobchod, maloobchod alebo ekofarmár).
CEA: Aká bola vaša prvá objednávka?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Prvú objednávku sme urobili vo februári 2009 z BIO-obchodu v Banskej Bystrici a objednali sme hrach, fazuľu a šošovicu v biokvalite.
Ak už školská jedáleň dodávateľa biopotravín našla, vyvstáva problém zabezpečenia finančných prostriedkov na vykrytie rozdielu v cene medzi bio a konvenčnými potravinami. Aj keby väčšina rodičov so zvýšením ceny stravného súhlasila, nie je v tejto fáze vhodné ceny zvýšiť kvôli rodičom, ktorí sa chcú rozhodnúť až na základe skúseností po skúšobnom období zavedenia biopotravín (ideálne aspoň 1 rok). V tomto období je dôležité, aby vedúca školskej jedálne dokázala udržať finančný rozpočet s tým, že niekde sa ušetrí (napr. namiesto mäsa dostanú deti 1x do týždňa inú bielkovinovú náhradu – strukoviny, tofu a pod.), aby sa mohli kúpiť napr. biozemiaky či biomlieko.
Dôležité je zavádzať biopotraviny postupne, aby si deti mali čas zvyknúť na prípadnú zmenu chuti (danú napr. nahradením bielej múky celozrnnou, ryže pohánkou a pod). Začať treba biopotravinami v jedlách, ktoré deťom určite budú chutiť (napr. buchty, prívarky)
CEA: Aké sú vaše skúsenosti so zavedením biopotravín v jedálni?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Zatiaľ máme dobré výsledky, rozhovormi s rodičmi sme zistili, že sú spokojní, vyhľadávajú našu škôlku práve aj kvôli zavedeniu biopotravín .Chceli by sme v tomto roku pridať ešte biozemiaky a cestoviny. Čo sa finančného zabezpečenia týka, máme v súčasnosti dobrú normu, ktorá nám poskytuje priestor aspoň na občasné nahradenie bežných potravín biopotravinami a napríklad mlieko používame takmer výlučne v biokvalite (je drahšie iba o pár centov).
Bezprostredné stretnutie s myšlienkou a praxou BIO prostredníctvom osoby ekofarmára bude pre deti nezabudnuteľným zážitkom... Farmár prevedie deti po farme, ukáže im zvieratá, pestovanie zeleniny, obilia, ovocia, prípadne spracovanie produktov priamo na farme. Vhodnú farmu alebo bio-prevádzku pre usporiadanie výletu pre deti nájdete na stránke BIO do škôl v Adresári fariem (viď tiež článok Kam na ekofarmu).
S farmárom je potrebné sa vždy vopred dohovoriť o čase a podmienkach návštevy. Niekde to môže byť zdarma, niekde za symbolický poplatok (napr. ak by bola možnosť ochutnávky a pod.)
CEA: Máte tip na návštevu ekofarmy či rodinnej farmy?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Koncom mája 2009 sme uskutočnili exkurziu s rodičmi a deťmi na Mašekov Mlyn pri Vrábľoch spojenú s odborným výkladom p. Demešom. Kontakt sme získali cez našu konzultantku v programe Zelená škola, p. Katku Bérešovú. Páčilo sa nám tam, aj výber exkurzie, tak aj tento školský rok prejavili rodičia záujem ísť na ekofarmu.
V priebehu skúšobnej doby zavedenia biopotravín do školy alebo škôlky je tiež vhodné usporiadať prednášku pre rodičov spojenú s ochutnávkou biopotravín a oboznámiť žiakov s ekologickým poľnohospodárstvom formou nástenky, výstavy fotografií alebo výtvarnou súťažou, napr. na tému „Život na ekofarme“.
CEA: Ako podávate informácie o bio?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Pravidelne v našej škole prebiehajú tzv."vegetariánske dni". Tento rok sme sa rozhodli, že ho troška vylepšíme a bude to " BIO-DEŇ. Ako prebieha? Rodičia a deti doma vyhľadajú recept a spoločne ho doma pripravia. Následne pokrm prinesú ráno do školy aj s receptom. Popoludní, keď prídu po dieťa, sa zúčastnia výstavy týchto produktov, ktoré sú číselne označené a ochutnávajú, ktorý pokrm im je najlepší, najzdravší a najchutnejší. Vlastným hlasom určia poradie jedál, ktoré sú vyhodnotené a odmenené. Tento rok to bol BIO-balíček z Bio-obchodu v Trenčíne. Zväčša je takáto akcia doplnená výstavou ("Bio-nebio“) a inými. Sú to zaujímavé dni a pre rodičov prospešné - výmenou receptov, skúseností, spoločne strávenými chvíľami rodičov s deťmi, šancou naučiť sa využívať zdravé jedlá v domácom prostredí a vonku, vyberať zdravé potraviny v obchodoch.
Vzhľadom na špecifiká biopotravín (napr. kratšia trvanlivosť, užší výber surovín...) je dobré umožniť vedúcim jedální konzultáciu s odborníkmi na receptúry, prípadne s kuchárkami či kuchármi, ktorí už majú skúsenosť s varením z biopotravín.
CEA: Objavili ste pri varení z biopotravín nejaké odlišnosti? Varili sa nejaké jedlá inak v porovnaní s jedlami z bežných, konvenčných potravín?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Ani nie, iba snáď pri biošošovici sme boli prekvapení, ako rýchlo bola uvarená.
CEA: Aké využívate zdroje odborných informácií pre obstarávanie a varenie z biopotravín?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Čo a aké produkty môžeme využiť riešime s vedením CEA - Trenčín, informácie získavame na školeniach, seminároch, exkurziách, rozhovormi s odborníkmi ako je p. Uhrin, či od samotných majiteľov bio-obchodov...
Po skončení doby skúšobného zavedenia je vhodné opäť osloviť rodičov a na základe ich reakcií je možné zhodnotiť úspešnosť projektu, prípadne zvýšiť poplatok za stravu dieťaťa.
Ak bolo zavedenie biopotravín v skúšobnom období úspešné, škola alebo škôlka by ďalej mala byť schopná sama bio-stravovanie postupne rozširovať bez vonkajšej pomoci
CEA: Ako hodnotíte zavedenie biopotravín do školskej jedálne teraz, s takmer ročným odstupom?
MŠ Bitúnková, Nové Zámky: Môžem s určitosťou povedať, že biopotraviny, ktoré sme zatiaľ použili, sa osvedčili. Deti ich bez problémov konzumujú či už v podobe pomazánok, hlavných jedál (polievky, prívarky, kaše, pudingy...). Z pohľadu rodičov je kladná odozva, ich zmýšľanie sa mení a postupne prechádzajú aj oni na iný výber potravín ako mali doposiaľ. Nejde to naraz, ale postupne iste dosiahneme ešte lepší pohľad na zdravé stravovanie v širšom rozsahu. BIO stravovanie prispelo aj k rozhodnutiu rodičov umiestniť dieťa do našej MŠ (vďaka medializácii v miestnych novinách, médiách, na nástenných novinách...). Ešte lepšie výsledky by sme dosiahli, keby sa podarilo zabezpečiť pravidelné zásobovanie, vrátane rozšírenia sortimentu.